Classics of western literature av Berkeley Breathed

Now wait for last year av Philip K. Dick

Individual science fiction stories may seem as trivial as ever to the blinder critics and philosophers of today - but the core of science fiction, its essence has become crucial to our salvation if we are to be saved at all.
Isaac Asimov

'Wonderful ... a heady mix of Flann O'brien, Douglas Adams, Tom Sharpe and Ken Campbell, but with an inbuilt irreverence and indelicacy that is unique - and makes it the long-awaited, heavy smoker's answer to The Lord of the Rings'
Time Out om Robert Rankin

The future is here. It's just not widely distributed yet.
William Gibson

The three-legged stool of understanding is held up by history, languages, and mathematics. Equipped with these three you can learn anything you want to learn. But if you lack any one of them you are just another ignorant peasant with dung on your boots.
Robert Heinlein

'An urban myth. Like the dyslexic devil worshipper who sold his soul to Santa.' - Robert Rankin (Raiders of the Lost Car Park))

Mitt foto
Navn:
Sted: Kjellmyra, Hedmark, Norway

Powered by Blogger


eXTReMe Tracker


HP Lovecraft
Try Opera!
Library Thing

lørdag, april 01, 2006

En titt på bøkene mine

Jeg er en ivrig fan av LibraryThing. Det er det beste systemet jeg har sett for å katalogisere bøker. Du kan nesten taste inn hva som helst (tittel, forfatter eller isbn eller deler av alt det nevnte) og systemet finner boken for deg i en av flere titalls databaser og biblioteker rundt omkring i verden. Jeg er ikke på langt nær ferdig med å legge inn bøkene mine enda - mangler fortsatt endel esker med engelsk paperback og alle de nordiske bøkene.
Du kan se det jeg har lagt inn så langt her.

LibraryThing har vokst siden jeg ble medlem i september. Det er nå 30000 brukere som har lagt inn i overkant av to millioner bøker. Jeg ble litt nyskjerrig på hvilke bøker jeg delte med flest andre brukere av LT og fant ut følgende:

The catcher in the rye - Salinger, J. D.1278
American Gods - Gaiman, Neil1138
The silmarillion - Tolkien, J. R. R923
Good omens - Gaiman, Neil & Pratchett,Terry902
Dune - Herbert, Frank822
Snow Crash - Stephenson, Neal734
Northern lights - Pullman, Philip711
Frankenstein - Shelley, Mary711
Stranger in a strange land - Heinlein, Robert A629
Stardust - Gaiman, Neil601
The subtle knife - Pullman, Philip588
The Amber Spyglass - Pullman, Philip 568
Gödel, Escher, Bach - Hofstadter, Douglas R.515
Dirk Gently's Holistic Detective Agency - Adams, Douglas458
Mort - Pratchett, Terry446
The gunslinger - King, Stephen427
So long, and thanks for all the fish - Adams, Douglas411
Speaker for the Dead - Card, Orson Scott406
Life,the Universe and Everything - Adams, Douglas403
Dune Messiah - Herbert, Frank398


Formatet er altså tittel - forfatter - antall LT brukere med samme bok.

Det er vel interessant å merke seg at en trettiendedel av LT's brukere har Catcher in the rye og Good Omens i samlingen sin. Jeg visste at Gaiman var populær men at han hadde solgt så mye av American Gods var jeg nok ikke klar over. Hvis noen synes at denne listen mangler noe så kan jeg bare skynde meg å påpeke at Harry Potterene mine ikke er lagt inn enda og at jeg regner med at Enders Game av Orson Scott Card dytter Speaker for the dead ut av lista.
Min Ringenes herre utgave registreres som tre bøker og derfor får vel lett uleselige Silmarillion trone alene på lista.
Gödel, Escher, Bach har jeg nevnt før. Dette er den boken som har sendt meg til drømmeland flest ganger. Jeg har flere venner som er matematikere og de faller i staver hver gang man nevner denne boken. Jeg skjønner at den er velskrevet og tar opp alvorlige og spennende temaer innenfor matematikk og kunstig intellligens men jeg innser også at frem til den dagen kunstig intelligens er tilgjengelig som implantat har jeg ingen forutsetninger for å skjønne den.

Jeg synes det er morsomt at Phillip Pullmans His Dark Materials trilogi er såpass representert. Pullman fikk jo tunge litterære priser for en fantasy-trilogi rettet mot barn - noe som i seg selv er et lite mirakel. Jeg har lest disse tre bøkene mange ganger etterhvert og for meg har de nesten samme status som LOTR. De havnet ganske fort på listen av bøker jeg gjenleser en gang i året. Du finner mer informasjon her og jeg noterer meg at Aschehoug har utgitt de på norsk og NRK har anmeldt de her.



Lenker til denne posten:

<\$BlogItemBacklinkCreate\$>

post a comment