Classics of western literature av Berkeley Breathed

Now wait for last year av Philip K. Dick

Individual science fiction stories may seem as trivial as ever to the blinder critics and philosophers of today - but the core of science fiction, its essence has become crucial to our salvation if we are to be saved at all.
Isaac Asimov

'Wonderful ... a heady mix of Flann O'brien, Douglas Adams, Tom Sharpe and Ken Campbell, but with an inbuilt irreverence and indelicacy that is unique - and makes it the long-awaited, heavy smoker's answer to The Lord of the Rings'
Time Out om Robert Rankin

The future is here. It's just not widely distributed yet.
William Gibson

The three-legged stool of understanding is held up by history, languages, and mathematics. Equipped with these three you can learn anything you want to learn. But if you lack any one of them you are just another ignorant peasant with dung on your boots.
Robert Heinlein

'An urban myth. Like the dyslexic devil worshipper who sold his soul to Santa.' - Robert Rankin (Raiders of the Lost Car Park))

Mitt foto
Navn:
Sted: Kjellmyra, Hedmark, Norway

Powered by Blogger


eXTReMe Tracker


HP Lovecraft
Try Opera!
Library Thing

mandag, mars 13, 2006

Okei - dette gjør meg forbanna

Warren Ellis linker i bloggen sin til denne saken.

I korte trekk dreier dette seg om 17 mennesker. Ayoreo-Totobiegosode indianere for å være mer presis. Dette var en ukjent stamme som ble tvunget ut av jungelen og i kontakt med 'sivilisasjonen'. Disse indianerne er nære slektinger til stammer som ble tvunget ut av jungelen i omtale episoder i 1979 og 1986. Stammen har nå vendt tilbake til jungelen og lever sammen med andre Ayoreo i et nyetablert samfunn. Kontakt med stammen utenfra er ment å være strengt regulert for å hindre sykdommer men nå har den kontroversielle misjonærorganisasjonen New Tribes Mission tatt ukentlig kontakt med indianerne for å gi dem evangeliske bibel leksjoner

NTM beskriver en typisk leksjon slik:

'As John taught about the Ten Commandments he held up a mirror, showing the Ayores how he could look into it and see himself. Then he took mud and spread it all over his face. The people thought it was hilarious, but John brought out the seriousness of the lesson. He told them how, in the mirror, he could see the dirt all over his face and that God's Law was like a mirror. It showed people how they are dirty (sinful) before God.'


Jeg skal forsøke å ikke hisse meg opp for mye MEN misjonærvirksomhet er i mine øyne det mest imperialistiske og kulturfiendtlige som finnes. Hvorfor 17 menn, kvinner og barn som ble tvunget fra sin hjemplass skal måtte gjennomlide en amerikansk misjonær med gjørme ansiktet er for meg fullstendig usmakelig. Hvem har gitt disse menneskene rett til å hevde at den kristne guden er viktigere enn deres egen - som antagelig er eldre enn den kristne tro ?

Jeg er ikke en voldelig mann men hadde jeg fåt tak i denne misjonæren hadde jeg tvunget ham til å sitte med søle i ansiktet mens jeg leste verdensreligionenes best-bits for ham. Han kunne få gå på do.
Jeg er mer usikker på om jeg hadde gitt ham mat.

Hvor i huleste er Hoved Direktivet når man trenger det?

Lenker til denne posten:

<\$BlogItemBacklinkCreate\$>

post a comment